-Vad jag gjort..

..de senaste dagarna? mina kära föräldrar har varit på besök över helgen så vi har gått på stan, fikat, promenerat, ätit, pratat och fikat ännu mera. Har varit en väldigt trevlig helg och som alltid går tiden för fort då man har mysigt! Det har blivit en del shopping också..



ett par värmande fina strumpisar..



ett par sockersöta strumpor som inte är så väldans varma men åh så söta..




sent på fredag kväll ställde jag mig och bakade en pepparkaksrulltårta med lingongrädde för jag ville ju ha något gott och nytt att bjuda päronen på.. Den blev smarrig, grädden smarrigast! La en tredjedel i frysen så nu blir det vinterfika efter att ha spenderat dagens första fem timmar med tvättstuga, städning och diskning. Mums!

Och här är receptet på en rulle

3 ägg
1,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
1 tsk kryddnejlika
½ tsk bikarbonat
2 msk filmjölk (jag använde vaniljyoghurt då jag inte hade annat hemma)

Lingongrädde:

1,5 dl vispgrädde
1 1/4 dl lingonsylt

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna väl. Rör ned dem i ägg- och sockerblandningen. Rör till sist ner filmjölken. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 5 min. Sockra kakan på ytan och stjälp upp den på bakplåtspapper. Pensla med kallt vatten på papperet och lossa det försiktigt. Täck kakan med en lätt fuktad duk och låt den svalna. Vispa grädden och blanda med lingonsylten. Bred ut lingongrädden när kakan kallnat. Rulla ihop och lägg den i frysen. Ta fram den en halvtimme före serveringen och skär den i skivor.

Receptet hittade jag på Fridas kök. Så mycket mumsigt hittar man där! http://fridaskok.wordpress.com/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: