uppmuntrande kväll!

Så var helgen över och en ny vecka börjat. Igår kväll fick min privatchaufför ;) skjutsa mig till min närmaste kollega för vi skulle ha arbetsmöte. Jag kollade faktiskt med mina chefer innan så att de tyckte det var okej; att gå på jobbmöte mitt i sjukskrivningen kanske inte alltid är uppskattat.. Men de förstod och tyckte förstås jag skulle ha mötet. Det blev en väldigt trevlig kväll med goood mat (och en fantastisk cheescake till efterrätt) och många diskussioner. Det var precis vad jag behövde efter att ha suttit hemma och ugglat i två veckor, och det slog mig än en gång hur fina härliga arbetskamrater jag har! <3



Och här kommer receptet för er som undrar :)

Kexbotten
400 g digestivekex
200 g smör

Fyllning
600 g philadephiaost
2.5 dl kesella, 10 %
2 tsk vaniljsocker
1.5 dl strösocker
4 st ägg, ekologiska
1 dl vispgrädde

Chocolate swirl
150 g mörk choklad, av bra kvalitet, 60 %
3 msk espresso

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Krossa kexen fint i en mixer (eller lägg dem i en plastpåse och krossa med en kavel).

3. Smält smöret och blanda med kexsmulorna.

4. Tryck ut kexblandningen till en botten i en kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.

5. Förgrädda botten i mitten av ugnen i cirka 10 minuter, låt svalna.

6. Sänk ugnstemperaturen till 140 grader.

7. Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.

8. Blanda i strösocker och vaniljsocker.

9. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädden.

10. Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner kaffet.

11. Dela upp smeten i 2 skålar och blanda ner den varna chokladen i den ena smeten.

12. Varva smeterna om varandra över kexbotten.

13. Dra ett mönster med en kniv eller tandpetare genom smeten.

14. Grädda kakan i cirka 1 ½ timme tills den stannat helt.

15. Låt svalna och servera kakan ljummen eller kylskåpskall


Den var verkligen jättegod! Mums!



Kommentarer
Postat av: Ida

Mums vad gott det ser ut! :)

2012-02-13 @ 15:08:56
URL: http://ipeterson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: