Marjas Rågbröd



smula ner jästen i en bunke. strö över saltet. slå över det ljumma vattnet. låt stå 5-10 minuter. rör sedan om tills jästen är löst.

häll först i rågmjölet och sedan vetemjölet. arbeta snabbt ihop till en deg - ganska lös deg. jäs i bunken ungefär 40 minuter.



ta sedan några tag i degbunken med en trägaffel. strö rejält med rågmjöl på bakbordet och fös ihop degen (knåda inte). forma till en "limpa" och dela i fyra delar. forma varje del till en platt kaka. forma direkt på smorda plåtar. platta till med handen.



jäs 15-20 minuter. 225 grader mitt i ugnen 15-20 minuter.



och ut ur ugnen kommer smarriga, nyttiga (ganska i alla fall) rågbröd! receptet har jag fått av min svägerska, och det har varit väldigt uppskattat i vårt lilla hushåll. det blev fem små rågbröd så fyra fryser jag ner direkt de kallnat. får nog ha ett bak-uppehåll nu för frysen börjar vara full... :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: